Welkom bij obs de Optimist

Wat leuk dat je onze website bezoekt!

Wij zijn de openbare basisschool in Hoofddorp-Floriande, de sportieve school waarbij zin in leren centraal staat.


Trots zijn wij op 'Leren zichtbaar maken' en 'Talenten zien bij onze kinderen'.

Samen zorgen we voor een veilig en prettig schoolklimaat waarbij iedereen zichzelf kan zijn en waarin verschillen normaal zijn.

Onze school kent zowel een Nederlandse als een internationale afdeling. 

          

Een veilige en fijne school

Ieder kind op onze school heeft recht op acceptatie en waardering als individueel mens. Een eerste taak van de school is het realiseren van een plek waar kinderen zich geborgen en veilig voelen. Pas dan kan een kind tot maximale ontplooiing komen.

 

Ons pedagogisch klimaat wordt kernachtig weergegeven door onderstaande uitspraak van Nelson Mandela:

Als je iets goeds ziet,

geef dan een compliment.

Als je iets fouts ziet,

bied dan je hulp aan.

Onze school zit in een prachtig gebouw waarin ook een kindcentrum (peuterspeelzaal), sporthal en de naschoolse opvang zijn gevestigd! 

 

Mocht u graag een afspraak willen maken voor een kennismaking of rondleiding, om de school 'in bedrijf' te zien, kunt u uiteraard bellen of een email sturen. Of klik hier.

 

Onderwijs

Met krachtige instructies en een voorspelbare taakgerichte klassenorganisatie werken wij aan ambitieuze doelen. Het leren maken wij zichtbaar per leerling en ook voor de school, zoals in de score van onze eindtoets, onze uitstroompercentages naar het voortgezet onderwijs en onze tussenresultaten.

 

In 2017 is de Optimist overgestapt van de Eindtoets CITO naar de Eindtoets IEP.

In 2017 werd het volgende behaald:

De gemiddelde IEP score was: 86,4.

omgerekend naar een CITO Eindtoetsscore was dat: 541,6 (een mooie VWO score).

Lees verder resultaten in 2017 (PDF)

 

In 2018 werd de Eindtoets als volgt gescoord:

De gemiddelde IEP score was 84,3

omgerekend naar een CITO Eindtoetsscore was dat: 539,5 (een goede HAVO/VWO score).

Lees verder resultaten in 2018 (PDF)

 

In 2019 werd de Eindtoets als volgt gescoord:
De gemiddelde IEP score was 85,4 (landelijk 81,8)
De uitslag betekent een goede HAVO/VWO score.

We rekenen niet meer om naar CITO.

Lees verder resultaten in 2019 (PDF)

 

In 2020 is er landelijk geen Eindtoets afgenomen.

 

Echter... ons belangrijkste doel is: eruit halen wat erin zit. Bij elke leerling!

 

                                         

 

 

Sfeerimpressies van de school 

 

Een foto-impressie van de Optimist

2019-2020

De Optimist in vogelvlucht, gemaakt door leerlingen uit groep 7 samen met hun stagiaire Renencia.

 

Nieuwsgierig geworden? We maken graag een afspraak!

De beste indruk van de school krijgt u door de Optimist 'in bedrijf' te zien. We maken graag een afspraak met u voor een rondleiding en kennismaking.

Maak hier uw afspraak of mail naar directie@obsoptimist.nl.

 

 

 

De Optimist hoort bij Stichting Openbaar Primair Onderwijs Haarlemmermeer (SOPOH)

                                       

 

 

  • Zin in leren!
    Op de Optimist willen we de kinderen inzicht geven in hun eigen leerproces. Trots zijn we op onze ontwikkeling t.a.v. 'Leren zichtbaar maken'! De leerkracht begeleidt de kinderen om kritisch naar hun eigen werk te kijken. Leerkrachten als coach. De bewustwording van hun eigen kunnen is belangrijk om te leren dat leren leuk is! 
    Lees verder ›
  • Sportiviteit

    Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen aan en geniet van sportieve activiteiten. Van groep 1 t/m 8 krijgen de kinderen van een vakleerkracht gym. Buitenspelen wordt gestimuleerd door een groot aanbod uit onze spellenbox. Samen plezier beleven aan bewegen!

    Lees verder ›
  • Samen
    Een veilige en fijne school maken we met elkaar! De samenwerking tussen leerlingen, leerkrachten en ouders is daarbij essentieel. Samen zorgen voor een veilig en prettig schoolklimaat waar ieder zichzelf kan en mag zijn en waarin verschillen normaal zijn.
    Lees verder ›

Nieuws

Preview foto
Pasen
02 apr 2021 - Wat heerlijk dat de paaslunch door kon gaan! Lunchen op school is vanzelfsprekend, maar dat dit deze keer met een verzorgde lunch was, was natuurlijk wel heel speciaal.

Kinderen mochten in pyjama op school komen. Naast het gewone programma waren er heel wat speciale momenten:

  • Het veterdiploma voor de kinderen uit groep 1/2.
  • Een toets 'Algemene kennis' (die wel veel te maken had met de speciale april datum).
  • Gezelschapsspelletjes.
  • Een Paascircuit op het kleuterdeel van het plein.
  • En... een heuse Paashaas!

Wat was het fijn om gewoon met elkaar deze gezellige dag weer eens anders te mogen beleven en vieren.

 

Meer foto's zijn te zien in ons fotoalbum!


Preview foto
Vakleerkrachten beeldende vorming
29 mrt 2021 - Vakleerkrachten beeldende vorming gestart! Zij verzorgen de komende periode beeldende vormingslessen op de Optimist. In de eerste groepen van de onderbouw werden rupsen geknutseld, met het oog op het thema lente. Eerder in de week was het boek 'Rupsje nooitgenoeg' al voorgelezen. Het eerste gedeelte van de les werden de kleuren van de rups bekeken (contrast donker/licht). Daarna kregen de kinderen uitleg over de verschillende manieren waarop er met pastelkrijt en wasco gewerkt kan worden. Na het inkleuren van het papier mochten de kinderen vormen knippen waarvan zij een rups mochten maken. Erg mooi is het om te zien dat ieder op zijn eigen niveau met de opdracht aan de slag kon gaan. Waar de één al echt de vormen van de rups kon knippen, was een ander voornamelijk bezig met het oefenen om te knippen. Een geslaagde middag!


Preview foto
Classroom visualiser
19 mrt 2021 - Sinds maart wordt er op de Optimist gewerkt met de mogelijkheden van de classroom visualiser. De mogelijkheden die 'vroeger' de Overhead projector had. We gebruiken hiervoor een IPad en Apple TV om naar het touchscreen toe te streamen.

Vanuit onze uitgangspunten m.b.t. Leren zichtbaar maken, willen we sterke feedback kunnen geven op taak en het proces. Het werkt heel motiverend voor de leerlingen. Zo kun je feed forward geven voor de sterke leerlingen (in het moment) en de volgende leerstap voor de kinderen die het nog moeilijk vinden. Ook kan er met een groep of groepje kinderen gekeken worden naar gemaakt werk aan de hand van vooraf opgestelde succescriteria.