Actueel
 

Actueel

Nieuws

Preview foto
17 oktober 2025
Voorleeswedstrijd

Tijdens de kinderboekenweek wordt er ook aandacht besteed aan de voorleeswedstrijd, de gedichtenwedstrijd en illustraties. Tijdens een literaire avond vindt dan de finale plaats waarin de voorlezers strijden om de titel: Voorleeskampioen 2025 van de Optimist, kinderen uit de groepen 4 t/m 8 een gedicht voordragen en andere kinderen hun tekening laten zien. Een mooie avond die uiteraard spannend is, maar vooral ook de andere kant laat zien van de kinderen die hun gedicht voordragen. Zo wordt ook dit talent gezien, talent van de woordkunstenaar bijvoorbeeld, maar ook de momentgenieters hebben een prachtige avond gehad.

Neesia uit groep 7A is uiteindelijk de trotse voorleeskampioen geworden.


Preview foto
30 september 2025
Op avontuur... de Kinderboekenweek

Kinderboekenweek 2025: Vol Avontuur!

Het thema van de Kinderboekenweek 2025 is ‘Vol avontuur’ – en dat hebben we op De Optimist meteen goed afgetrapt! Voor de kleutergroepen begon het avontuur met het voorlezen van het prentenboek ‘De koning zonder paard’. Meester Remco las in de zitkuil van de school voor.

 

In dit spannende verhaal ontdekt de koning dat zijn paard verdwenen is. Al snel blijkt dat het dier is opgegeten door een draak! De koning moet al zijn moed verzamelen om zijn beste vriend te redden uit de buik van het beest. Een spannend én gelukkig goed aflopend avontuur!

 

De komende twee weken staat alles op De Optimist in het teken van lezen, luisteren en beleven. We lezen nog vaker voor, organiseren een voorleeswedstrijd, schrijven poëzie en maken prachtige, avontuurlijke illustraties. Zo duiken we samen in de wereld van verhalen en fantasie – een echt feest voor alle leeftijden!


25 september 2025
Bezoek van bestuur aan de Optimist

Woensdag 24 september bracht Judy Menger (College van bestuur Floreer) een bezoek aan de Optimist. Het bezoek was bedoeld om in gesprek te gaan met kinderen, ouders en leerkrachten om zo een nog beter beeld te krijgen van de school. Het gesprek met de kinderen ging over 'eigenaarschap'. Hoe ervaren ze het om te werken met flexplekken, afstromen, het doelenwerk en hun doelenkaart. Termen die voor hen heel gewoon zijn. Vooral het zelf kunnen kiezen, eigenaarschap, van de plek waar je gaat werken na de instructie werd als heel fijn ervaren. Maar ook de mogelijkheid om eerder te kunnen starten (afstromen) ondanks dat een ander deel nog de instructie wel volgt, vonden ze prettig. Een mooi gesprek met de bestuurder van Floreer!


Preview foto
15 september 2025
Eerbetoon van Guus aan meester René

De Mont Ventoux, een berg die alleen al bij het uitspreken van de naam respect oproept, is door onze groep 8 leerling Guus en Marise zijn moeder, beklommen. Een speciale beklimming, een eerbetoon aan meester René. De meester die hij in groep 4 heeft gehad maar zoveel voor hem heeft betekend. Meester René, die april van dit jaar overleed na een fietsongeluk. De meester ook die Alpe d'Huez beklom om geld in te zamelen voor onderzoek naar kanker. Datzelfde wilde Guus en zijn moeder ook doen, als eerbetoon aan meester René, en ook nu geld inzamelen voor onderzoek naar kanker. Maar ook in herinnering aan zijn meester. Op 7 km van de finish kon de moeder van Guus om medische redenen niet meer verder. 

 

Maar toen klonk het...: "Mama ik loop hem alleen verder."

 

En daar ging hij dan.. in een hoog tempo naar de top. Moeder en opa in de auto op een afstandje erachteraan. Maar met Guus altijd in beeld.

 

 

Hij wilde samen door de finish, waarna ze de medaille ophaalden en daarna met de meegebrachte foto waar Guus samen met René op staat erbij.

De dag erna zijn ze wederom, maar nu met de auto, naar de top gegaan van de Mont Ventoux. Een speciale gedenksteen, waarop Rene staat, werd op de top neergelegd. De steen was de dag ervoor uitgekozen en na het behalen van de top daar achtergelaten. Een prachtig idee van de opa van Guus.

 

Moeder schrijft: ‘Het was een enorm emotionele dag, waarbij ik zo trots ben op Guus en waarbij we een mooi eerbetoon aan Rene hebben willen geven. Het was een fantastische man en hij zal nooit vergeten worden.’

 


Preview foto
03 september 2025
De was als motorische handeling...

De was vouwen... meer dan een huishoudelijke taak.
Toen de kleuters hun juf de was zagen vouwen, wilden ze meteen helpen. Een kans om spelenderwijs te oefenen met fijne motoriek, sorteren en samenwerken. Wat begon als een alledaagse klus, werd een leerzame én leuke uitdaging. Samen netjes vouwen, elkaar helpen en trots zijn op het resultaat – dát is leren in het klein.