27 oktober 2023

Sociale veiligheid

Veiligheidsmonitor groepen 6 t/m 8

Hoe prettiger je je voelt op school, hoe meer je komt tot ontontwikkeling en leren. De basisschooltijd hoort voor kinderen een onbezorgde tijd te zijn waarin zij met elkaar samen kunnen spelen en leren. Hoe we met elkaar willen omgaan en wat we daarin belangrijk vinden, staat o.a. in het protocoGewenst gedrag en het protocol ‘De pestvrije school’. Met onze methode KWINK! zorgen we ervoor dat er preventief lessen sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gegeven. Om de sociale veiligheid te monitoren, nemen we elk jaar in de bovenbouw van bouw van de school de veiligheidsmonitor af. Een digitale vragenlijst die wordt ingevuld door de kinderen uit de groepen 6 t/m 8. Het zorgt ervoor dat we zicht blijven houden hoe de kinderen de sfeer ervaren en hoe prettig en veilig zij zich er voelen. Uit de rapportages halen we aandachtspunten die verbetering behoeven, of die we juist voorleggen aan onze leerlingenraad. Ook is het mooi om erin terug te lezen dat verbeteringen die zijn door gevoerd effect hebben. Zo was de beleving rond de toiletten in de bovenbouw aandachtspunt. Door het decor weg te halen bij het vaste podium ontstond er meer zicht op de toiletten. Hierdoor verbeterde daar direct de beleving.

Een paar aspecten uit de rapportage die het vermelden waard zijn:

Optimist Landelijk
Veilig voelen in de school 93% 80%
In de klas 98% 96%
Denkt na over gevoel van anderen 70% 64%
De klas is leuk 89% 80%

De volledige rapportage is te lezen op onze website bij downloads, of door hier te klikken op: Veiligheidsmonitor 2023 rapportage.

Preview foto