10 april 2024

Burgerschapsweek

Het is burgerschapsweek op de Optimist. Dit jaar staan wij stil bij het thema 'Mijn gezin en de samenleving'. Ieder jaar staat een ander thema centraal. Vorig schooljaar was dit:  'Een plek voor iedereen' en het jaar daarvoor 'onze leefomgeving'. Om het jaar wordt er daarnaast een goed doel op school onder de aandacht gebracht bij de kinderen. Twee jaar terug was er aan de hand van een lessenserie over zuinig omgaan met water een sponsorloop waarmee geld opgehaald is voor stichting 'Wandelen voor water'. Een goed doel waarbij de kinderen geld op gingen halen voor leeftijdsgenootjes in ontwikkelingslanden.

Dit schooljaar gaan we op de Optimist voor een lokaal goed doel en waren de kinderen aan zet. De leerlingenraad heeft een stemming georganiseerd waarbij De Voedselbank de meeste stemmen gehaald heeft. Op woensdag 10 april was het dan eindelijk zo ver, er zijn veel producten opgehaald voor het goede doel! Namens De Voedselbank en het team van de Optimist, hartelijk bedankt!

Natuurlijk zijn wij erg trots op onze leerlingen, er is veel opgehaald en het is fijn dat wij als school zo een lokaal goed doel kunnen ondersteunen. Toch zijn wij vooral trots op de mooie momenten in de klas waarbij door met elkaar in gesprek te gaan, kinderen kennis maken met elkaars gewoonten en opvattingen. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn, het is wel belangrijk om begrip te hebben voor elkaar. Begrijpen dat we soms verschillende dingen aangeleerd krijgen, helpt daarbij. De les uit de methode Kwink en in de hogere groepen de lessen Blink geven aanleiding tot goede gesprekken.

Preview foto