Klachtenregeling

Onderwijsinstellingen zijn (sinds 1998) verplicht om een klachtenregeling ter beschikking te stellen.
Wat houdt de klachtenregeling onderwijs in, wat doen contactpersonen en wanneer komt de externe vertrouwenspersoon in beeld?
Ook Floreer, waar OBS de Optimist deel vanuit maakt,  beschikt over een dergelijke regeling. Deze voorziet in een zorgvuldige behandeling van klachten ter bevordering van een veilig schoolklimaat.

Dit kunnen klachten zijn op het gebied van ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie, maar kunnen ook gaan over gedragingen en beslissingen.De regeling is er voor zowel leerlingen en hun ouders als personeelsleden van de school.

Het aanstellen van contactpersonen, een externe vertrouwenspersoon en een klachtencommissie zijn de drie pijlers waarop de regeling is gestoeld.

Alle scholen die onder Floreer vallen beschikken over contactpersonen, op onze school zijn dat:

• Nienke Harthoorn (leerkracht groep Groen): Vertrouwenspersoon ouders.
  • Judith Grimbergen (leerkracht groep 8A: Vertrouwenspersoon ouders.
  • Jidske Lindhout (IB-er kleutergroepen t/m groep 4): Vertrouwenspersoon kinderen t/m groep 4.
  • Mariska Houwing (leerkracht groep 8A): Vertrouwenspersoon kinderen groep 5 t/m 8.

Zij zijn het eerste aanspreekpunt. Zij zorgen voor de eerste opvang, kunnen zo nodig doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.

Om deze taken goed te kunnen vervullen, hebben de contactpersonen een speciale training gehad.

De externe vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt.

Zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de klachten-commissie. Tevens  begeleidt zij de klager desgewenst bij de verdere procedure en verleent zonodig bijstand bij het doen van aangifte. De vertrouwenspersoon heeft ook een adviestaak aan het bevoegd gezag over de te nemen besluiten.

Tot slot is er de mogelijkheid om een klacht die binnen de klachtenregeling valt voor te leggen aan een onafhankelijke commissie.  Floreer is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie in Utrecht. Deze commissie past hoor en wederhoor toe, verklaart de klacht gegrond of ongegrond en adviseert het bevoegd gezag over de te nemen maatregelen.

De externe vertrouwenspersoon van Floreer is Bernadette Hes. Zij is mediator en heeft ervaring en deskundigheid op het terrein van klachtenbehandeling.

U kunt haar telefonisch of per email bereiken.

T +31(06)-2558458 - E  info@in-b-tweenadvies.nl