Blij met mij
 

Blij met mij

Blij met mij… een gelukkig kind bloeit!

Een kind dat sneller schrikt dan je kunt troosten.
Die uitvalt op rekenen, maar eigenlijk uit balans is.
Waar je toch steeds weer even bij stilstaat en die je minder makkelijk loslaat.

 

Je herkent ongetwijfeld het gevoel: hier is iets nodig..

Voor díe kinderen zijn we op De Optimist gestart met het Pop-up Bloeilabeen tijdelijke plek voor blijvende groei.

 

Wat is het Pop-up Bloeilab?

Het Pop-up Bloeilab is een thematische, flexibele klas binnen school. De thema’s ‘poppen op’ daar waar concrete hulpvragen leven in het team. In kleine groepjes werken kinderen aan een thema dat past bij hun ondersteuningsbehoefte. Denk aan emotieregulatie, faalangst of zelfvertrouwen. Ze leren van én met elkaar – in een veilige, speelse setting.

 

Wat het krachtig en duurzaam maakt? De betrokkenheid van ouders én leerkrachten.
Zo sluiten bijvoorbeeld  ouders het laatste kwartier van een kinderbijeenkomst aan en zijn er ouder- en leerkrachtbijeenkomsten waarin theorie en praktijk samenkomen. Zo ontstaat (nog meer) kennis, verbinding, gedeelde taal, herkenning en borging – in de klas en thuis.

 

Voorbeelden van thema’s die het afgelopen schooljaar zijn aangeboden:

 

BinnensteBuiten
Voor kinderen met grote gevoelens, snelle reacties en een hoofd vol actie.
Ze leren over hun brein, wat dat te maken heeft met gevoel, hoe leren werkt en hoe ze hun 'emmer' vullen – maar vooral hoe ze die kunnen legen.

  • Zoals leerling J., die trots zijn Koplandia-paspoort toont – waarin hij de reizen beschrijft van Paniekland, via Lefland naar uiteindelijk Makkieland (zie foto)
  • Of de leerling die bij zijn getekende emmer laat zien wat helpt (zelfregulatietools): breinafleiders, trap-op-trap-af, een groene knijpbal enzovoort (zie foto).

 

Blij met Mij
Gericht op zelfvertrouwen, veerkracht en talentontwikkeling.
Deze training – gebaseerd op het gedachtegoed van Els Pronk en talentgedreven werken – laat kinderen bouwen aan hun binnenwereld, met aandacht voor helpende gedachten en talenten.

  • De witte kleedjes, het vuur in het midden, het geheimenkistje en de persoonlijke verhalenboeken vormen een veilige setting (zie foto)
  • Zoals het meisje dat schreef: “Ik voel mij veilig genoeg om een 10 te zijn.”
  • Of de ouder die aangaf: “Deze training was een doorbraak voor ons gezin.”

 

 

Onderwijs dat hoofd én hart verbindt,

dat op tijd iets op laat poppen,
zodat kinderen niet uitvallen,

maar opbloeien.

 

Geschreven door: Mariska Houwing –

Leerkracht & gedragsspecialist Obs De Optimist.