Tutorlezen

Leren van elkaar

Diverse onderzoeken laten zien dat met name het geven van uitleg door leerlingen aan elkaar een krachtige bijdrage levert aan de leerprestaties van leerlingen.

Tutorlezen

Een belangrijk uitgangspunt van de Optimist is een veilige en prettige schooloomgeving bieden en zijn voor onze kinderen. Hierbij past het Tutorlezen. Tutorlezen wordt gedaan door oudere leerlingen (uit groep 7 of 8) met jongere leerlingen (groep 1 t/m 4).

Bij het tutorlezen komen aspecten kijken als: plezier in lezen, voorlezen, samen lezen en oefenen met lezen. Het grote voordeel van tutorlezen is dat de leerling een eigen tutor heeft die samen een kwartier lang een aantal ochtenden per week intensief leest. Het leerrendement ligt op deze manier erg hoog. De tutoren worden getraind door hun eigen leerkracht m.b.t. het omgaan met jongere medeleerlingen. Hoe ga je met elkaar om, hoe stimuleer je en hoe maak je het zo, dat het een fijn en intensief kwartier wordt waarin er samen wordt gelezen. Voor de jongere leerling betekent het dat er een band ontstaat, dat het zich prettig voelt en dat het fijn kan oefenen. Een prachtige win-win situatie.

Oudere leerlingen lezen ook voor aan de kleuters, een mooi prentenboek dat uitnodigt tot samen beleven. Vragenderwijs worden er een heleboel dingen besproken en beleefd.