Bibliotheek op school

Lezen in essentieel voor leren.
Obs de Optimist doet mee aan het project 'Bibliotheek op school', een leesbevorderingsproject dat zijn nut meer dan bewezen heeft.

Inlog voor schoolwise

Invloed van lezen

Dat lezen goed is voor de taalontwikkeling van kinderen staat als een paal boven water. En als ze met plezier lezen, is het nog beter. De cijfers liegen er niet om. Of kinderen wel of niet lezen maakt een groot verschil in hun leven. Goede lezers scoren niet alleen hoger op taalvaardigheid, maar ook op schoolsucces en intelligentie. Want lezen is essentieel voor leren, zeker het leren op school. Wie kan lezen en teksten begrijpt, kan kennis verwerven en zich ontwikkelen. Een goede taalbeheersing zorgt er bovendien voor dat kinderen betrokken zijn bij wat er om hen heen gebeurt. Zo kunnen kinderen beter meekomen in de (digitale) samenleving. De Bibliotheek op school zet zich ervoor in om te zorgen dat kinderen plezier krijgen en houden in het lezen!

Welke activiteiten zijn er op De Optimist:

• Vrij lezen dagelijks op het rooster!
    Want vrij lezen en voorlezen op school en thuis hebben een positief effect op de taalontwikkeling van leerlingen.
    Iedere ochtend starten alle groepen om 8.15 uur met minimaal een kwartier vrij lezen.
  • Tutorlezen
    Een aantal leerlingen uit groep 8 is opgeleid als tutor en leest dagelijks met leerlingen uit de groepen 3 en 4 die leeskilometers moeten maken.
  • Aandacht voor de voorleesweken.
    (waar ouders, grootouders, tantes en ooms nadrukkelijk worden uitgenodigd te komen voorlezen).
  • Kinderboekenweek en de Voorleeswedstrijd krijgen ruimschoots aandacht in het programma.
  • Minimaal 3 keer in de week voorlezen in de klas.
    (En daar hoort boekpromotie bij).
  • Er zijn 3 leescoordinatoren die de activiteiten plannen, een leesplan hebben geschreven, contacten onderhouden met de Bibliotheek Floriande en de schoolbibliotheek up-to-date houden (Dat laatste met hulp van ouders).
  • Een leesconsulent vanuit de bibliotheek Haarlemmermeer die de leescoordinatoren begeleidt!
  • Meer informatie is te vinden op de website van de bibliotheek.

Samenwerking met de bibliotheek Haarlemmermeer

BOS-school - Bibliotheek op school

Meer lezen, beter in taal!

Ook voor lezen geldt: oefening baart kunst. Kinderen die plezier hebben in lezen, gaan meer lezen, gaan daardoor steeds beter lezen en blijven lezen. Lezen heeft een bewezen positief effect op woordenschat, spelling, begrijpend lezen en schrijven.

Daarom werkt De Optimist samen met de Bibliotheek Haarlemmermeer aan de Bibliotheek op school.  Met Bibliotheek op school slaan de Optimist en de bibliotheek de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier op school én thuis.

Wat biedt de Bibliotheek op school?

• Expertise: een vaste leesconsulent Brigit van Dam vanuit de Bibliotheek, trainingen en studiemiddagen voor de leescoördinatoren van de school, bijscholing van het team op het gebied van leesbevordering, leesplezier en jeugdliteratuur
  • Collectie: actuele en gevarieerde boeken voor alle leerlingen van De Optimist om dagelijks vrij te lezen in de klas
  • Leesplezier: inspirerende activiteiten binnen de groep, waarbij altijd een uitdagend boek, een bijzonder verhaal of een prikkelend gedicht centraal staat.

Ouders doen ertoe!

Wist u dat u dat vaders en moeders de meeste invloed hebben op het leesgedrag van hun kind? Voor meer informatie over de Bibliotheek op school kijk op:  www.debibliotheekopschool.nl
Informatie over de Bibliotheek Haarlemmermeer vindt u hier:  www.debibliotheekhaarlemmermeer.nl

BOUW! en Tutorlezen

Elk schooljaar zijn er veel leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 die leerlingen uit de lagere groepen helpen bij het BOUW! lezen en tutorlezen.

Zo hebben de jongere leerlingen even hun eigen meester of juf die hen helpt met lezen. Natuurlijk vinden de kinderen dat vanzelfsprekend, elkaar helpen, maar er even bij stil staan en hen bedanken... hoort er natuurlijk bij!