Onze school

De Optimist: iedereen is en mag anders zijn, maar we horen bij elkaar!
De Optimist is de openbare basisschool in de wijk Floriande. Onze school ligt centraal in de wijk en is gevestigd in een prachtig licht en ruim opgezet gebouw.
Naast eenentwintig mooie, ruime klaslokalen, een leerplein onderbouw en een leerplein bovenbouw, beschikken we over twee speellokalen voor de kleuters en twee gymzalen voor de oudere leerlingen en een bibliotheek. Ook zijn er speelpleinen voor de verschillende leeftijden.

Onze lokalen zijn zodanig over het gebouw verdeeld dat er verschillende bouwen ontstaan:

• Een kleuterbouw en groepen 3
  • Groepen 4 en 5
  • Groepen 6 t/m 8

Iedere bouw heeft een eigen ingang met voorzieningen.

De Optimist

Een Optimist en leren zeilen….

Een zeilboot. Een Optimist. Met een sterke wind in de zeilen is de missie duidelijk: Krachtig leren. Onderwijs moet voor kinderen een ontdekkingstocht zijn waarin ze worden begeleid, uitgedaagd en geïnspireerd. Ieder kind heeft zijn talent. Onze taak is dat te zien en hen vertrouwen te geven waardoor ze zich competent voelen. Door dat met elkaar te doen leren ze dat iedereen anders is en mag zijn, maar dat we allemaal bij elkaar horen!

Want... 'Samen + Leren = Leuk!'

Grote School, intieme sfeer

De collega's van een bouw zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de leerlingen: een school binnen een school dus. Zo geven we de kinderen het gevoel op een kleine gezellige school te zitten waar zij de leerkrachten goed kennen, terwijl we alle faciliteiten van een grote school kunnen bieden.

Iedereen is welkom

De Optimist is de openbare basisschool in Hoofddorp-Floriande. Openbaar onderwijs is er voor alle kinderen, ongeacht geloof of afkomst. We kweken begrip voor andere opvattingen, gedachten en geloofsuitingen. Ontmoeting staat centraal, met aandacht en respect voor verschillen tussen kinderen, ouders en medewerkers van de school. De Optimist: iedereen is en mag anders zijn, maar we horen bij elkaar!

Onze naam

Onze school is genoemd naar een optimist: een klein zeilbootje waarop kinderen leren zeilen. Je vaart als kind zelfstandig in "De Optimist" en de instructeur zeilt in een andere boot naast je en geeft instructie. Een heel plezierige manier van leren. Het kind doet alles zelf en verwerft hierdoor zelfvertrouwen. Kijk bij onze visie voor meer informatie.